کاهش کالری نشانگرهای سلامت را حتی در افراد لاغر بهبود می بخشد

  12 جولای 2019- تحقیقات نشان می دهد بزرگسالان دارای وزن سالم، می توانند با کاهش دریافت حدود 300 کالری در روز، مقدار قند خون خود را بطور قابل توجهی بهبود داده و خطر ابتلای خود را به دیابت نوع 2 کاهش دهند. این کاهش کالری باعث بهبود وضعیت کلسترول، فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت آنها نیز می شود.

محققان دانشگاه دوک این تحقیق را با اتکا به این فرضیه که "تنها از دست دادن وزن منجر به بهبود سلامت نمی شود، بلکه تغییر پیچیده تری با کاهش دریافت کالری در متابولیسم اتفاق می افتد که منجر به بهبود نشانگرهای سلامت می گردد"، این پژوهش را انجام دادند.

محققان 218 فرد بزرگسال کمتر از 50 سال را که نمایه ی توده ی بدنی آنها در محدوده ی وزن سالم قرار داشت به صورت تصادفی تحت دو رژیم غذایی قرار دادند: رژیم غذایی عادی خودشان و یا خوردن سه وعده غذا در روز در حالی که یک چهارم کالری روزانه ی خود را کاهش دهند. برای گروه محدود کننده ی کالری به مدت یک ماه، همه ی وعده های غذایی روزانه فراهم شد، در حالی که به آنها اصول کاهش کالری آموزش داده شد.

این مطالعه برای دو سال انجام شد و شرکت کنندگان گروه محدودیت کالری، میزان مصرف کالری خود را با انتخاب شش برنامه ی غذایی متفاوت که به ترجیحات فرهنگی و یا الزامات تغذیه ای آنها بستگی داشت، کاهش دادند. شرکت کنندگان همچنین در مشاوره هایی گروهی و فردی در طی شش ماهه ی اول تحقیق شرکت کردند.

با وجود اینکه هدف در این تحقیق محدود کردن کالری به میزان 25٪ بود، متوسط ​​کاهش کالری در میان گروه محدودیت کالری پس از دو سال حدود 12 درصد یعنی معادل با 300 کالری بود. از وزن افراد این گروه به طور متوسط 10٪ کاسته شد که 71٪ آن چربی بود. همچنین در این افراد نشانگرهای بیماری متابولیک، بیماری قلبی، سرطان و کاهش شناختی بهبود یافته بود.

دکتر William E. Kraus ، نویسنده ی ارشد این مقاله و متخصص قلب در سیستم سلامت دانشگاه دوک گفت: این نشان می دهد که حتی یک تغییر اندک در میزان کالری دریافتی می تواند بروز بیماری دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، مردم می توانند به سادگی و با کمی احتیاط در خوردن میان وعده ها یا اسنک ها و کاهش میزان آنها، مانند نخوردن اسنک بعد از شام، 300 کالری از کالری دریافتی روزانه ی خود را کاهش دهند.

محققان مکانیسم های دخیل در بهبود نشانگرهای سلامت با کاهش کالری را به طور کامل درک نکرده اند، اما آزمایشاتی را برای بررسی این نتایج آغاز کرده اند.

دکتر Kraus می گوید: ما هنوز مکانیسم های دخیل در این امر را کشف نکرده ایم، ما نمونه هایی از خون، عضلات و ... را از شرکت کنندگان جمع آوری کرده ایم تا به بررسی خود برای یافتن یک سیگنال متابولیکی یا یک مولکول جادویی دخیل در این بهبود، ادامه دهیم.

این یافته ها در The Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر گردید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/cutting-calories-improves-health-markers-even-in-slim-adults,-study-reports-98390893.html